.

Tisdag.

Dagen har varit lika seg som tuggummi.
Hade klockan på 07:00 som jag självklart hade stängt av i sömnen. Katten kom och väckte mig vid 09:00. Så var det med den morgonen och allt jag skulle göra innan jobbet 14:00... Men fick i alla fall sova ut ;)
Tog in båda hästarna och gjorde iordning Dakar för en tur i skogen. Han var superladdad och trampade på ordentligt, specielt när han fattade att han inte skulle behöva vara på banan.
Har som regel att bara rida där max en gång i veckan, alternativt löshoppa en dag och sen hoppa/dressyra uppsuttet en dag. Han rids 4 dagar i veckan och resten av dagarna blir skogsridning och dressyt på fälten :)
Dagens tur blev ett varv runt galoppbacken som vi kallar den rundan. På vägen dit är det grus-utan-så-mycket-grus-väg och man passerar ett vedupplag där de kapar, packar och forslar ved. Självklart var gubbarna i full gång när vi skrittade förbi. Dakar har bara gått förbi där en enstaka gång och då har det varit helg och ingen aktivitet. Nu var vi själva han och jag och egentligen så skulle jag inte ha tagit den svängen om jag visste att de jobbade. Men nu blev det som det blev och när vi väl kom fram så kunde jag ju inte vända, det hade bara blivit negativt. Dakar var lite skeptisk först och spände sig och tittade lite. Men ett par smekningar på halsen och lite smackningar så slank vi förbi.
Snacka om stolt häst när han märkte att han överlevt och när jag klappade honom och sa att han var modig! ;)
Vi kom fram till galoppbacken och viker av från "grusvägen" in på en mjuk, mossbelagd skogsväg. Som vi så fint kallar svängen galoppbacken så består den av mycket galoppvänliga backar, vilket Dakar var väldigt lycklig över att få sträcka ut i. Han hittade en del att titta på längs vägen, lite stenar och dylikt. Men inget livsfarligt som han behövde försvara mig och sig själv emot ;)
Vi travade, galopperade och växelvis skrittade på, tills vi under en galoppsträcka stöter på en liten fälld gran liggandes över vägen. Jag hade inte så mycket att säga till om, Dakar spetsade öronen och visste precis vad han skulle göra och hoppade stort och luftigt över.
Nånting säger mig att han har fattat det här med hoppning och tycker dessutom att det är vansinnigt kul! :D
Den här rundan är så bra att man kommer ut på samma väg som när man kom, utan att behöva vända någonstans. Det finns inget drygare än när man måste vända för att ta sig hem igen! Den här gången när vi red förbi vedgubbarna så brummade de runt med en stor lastmaskin och hävde stora stockar i skopan så det sjöng i metallen!
Tog en mantag och smackade på, i tron om att han skulle hoppa till eller fara iväg.
Han stannade och tittade på när de jobbade, vinklade lite på öronen och klampade vidare hemåt :) (Han visste ju att det vankades havre i stallet...)
Fina häst :')
När han käkade sin efterlängtade havre borstade jag av och pysslade med rulltanten. Jädrar vad krafftig hon är nu! Kan knappt bärga mig till mars för att få se vad det är för illbattling som växer där inne :P
När Dakar var klar så fick de komma ut igen och på väg till hagen det absoluta mötet med äppelträdet. Man får ju inte bryta traditioner... Lagom stressad hade jag hellst skippat trädet, men det tyckte inte dem. Efter ett par äpplen lyckades jag dra dem med mig och med dem i hagen tog jag bilen in till Askersund för att käka lunch innan jobbet på Smådjurskliniken började.
Jobbade till 19:00 och nu på kvällskvisten blev det auberginegratäng och ett glas vitt.
Inte helt fel avslut på den här dagen! :)
Det här med min personliga träning ligger på en skamligt låg nivå för tillfället! Fasen, tränade bara två(!?) gånger förr veckan och hann inte göra det idag heller!
Skärpning!
Nu väntar sängen och jobb på gården 04:00.
Godnatt!

Kommentarer
Postat av: Louise-hästblogg

sv: Taack! Ja det kändes jättebra i helgen och Brintey var superfin! Hoppas det håller i sig till DM i helgen :D Hur går det med dina stjärnor då? är Mazetti igång?

2011-08-31 @ 12:34:00
URL: http://atlantico.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: