.

Dagen före helgen

Jag sitter just nu hos Niklas efter att ha jobbat eftermiddag. Var hemma och plockade ihop lite kläder inför helgen och plockade in hästarna. Imorgon bär det av till Ullared :) Jag, Niklas, Madde och Mysan ska shoppa loss och sen övernattar vi till på söndag :)

Det blev ett dressyrpass med Mazetti innan jobbet började. Hon var väldigt uppåt och pigg så det tog en stund att coola ner henne innan det gick att jobba ordentligt. Men det är himla kul att hon är pigg pch glad :)
Hon nyper fortfarande tag i vänstersidan, men det har börjat släppa lite. Jag la störst vikt på att få henne mjuk och lyhörd. Jag började med att skritta henne i en låg form och jobbade med sidvärtsrörelser åt båda hållen. Sen ur den låga formen kom jag fram i trav, utan att hon slog upp eller sänkte ner huvudet. I traven började jag med att trava på i en bra takt och få henne i en låg form, med ordentlig framåtbjudning. Sen började jag arbeta henne på volten och ökade/minskade den fram och tillbaka, så fort hon kommit ut på det stora spåret så minskade jag volten igen och när hon kommit in på det lilla spåret så ökade jag direkt ut volten osv. Den övningnen tycker jag är jättebra för att få dem mjuka i sidorna och uppmärksamma på ryttarens hjälper. Hästen ska ta hjälperna direkt och ska korsa benen ordentligt. De får dock inte falla in och ut ur volten utan steg för steg ska de röra sig i sidleds.
I galoppen började jag med att rida henne lång och låg i lättsits. Jag vill ha henne framför och under mig innan jag sätter mig i sadeln och börjar jobba henne. Har man ingen framåtbjudning är det svårt att rida hästen i rätt form.
Jag fortsatte mitt arbete på volten och när jag tyckte hon var fin där fortsatte jag ut på rakt spår och flyttade henne åt båda hållen ett par gånger. I och med att hon har fått underhals nu när hon har vilat så är jag extra noga med att hon ska vara lång och låg. Men jag jobbar henne även i en högre form emellanåt :)

Hon gjorde ett bra jobb idag och jag är nöjd! :)

Nu ska jag skriva klart det sista på inlämningsuppgiften som jag ska skicka iväg senare.

Ha det bäst!

Ciao!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: