.

Hingst igår, valack idag

Japp, rubriken talar sitt tydliga språk.

Dakar kasterades idag och allt gick jättebra! :)

Så nu är jag inte ägare till en hingst längre, utan till en supertrevlig valack.
Förhoppningsvis kommer det att läka på ca 2-3 veckor och då kan han äntligen komma hem!

Men det finns ett problem.

Vi har bara två boxar i stallet och Alpin hemma är ett 27-årigt halvblod som börjar bli väldigt skruttig, tänderna har börjat krångla igen. (Fick dra ut en lös tand i början på året)
Så min tanke och vilja är att han ska få sluta sina dagar nu när han ändå mår så pass bra, innan han får för mycket problem med tänder eller annat.
Men den tanken finns inte i mammas hjärna. Jag förstår att det är jobbigt för henne i och med att hon har haft honom sedan han var 4 år. Men en dag kommer han inte att finnas längre, men det blundar hon totalt åt. Hon blundar dessutom åt att allt hos honom inte fungerar som det ska. Tänderna börjar som sagt krångla igen och hans mage börjar bråka med. Han börjar bli väldigt lös i magen och då äter han bara vanligt hö, som han alltid har gjort och tidigare har det inte varit några problem.

När jag säger att vi inte har plats för tre hästar så vägrar hon inse det.
Hon pratar om att han kan gå ute, vi har ingen lösdrift, eller att hon ska hyra in honom någonstans, hos en granne.
Men vad är meningen med det?
Som det ser ut nu så är det jag som mockar, matar (förutom frukost som mamma ger han, vilket jag har gjort iordning kvällen innan) och tar in och ut från hagen varje dag. När jag ber henne hjälpa mig att ta in hästarna på kvällen, så säger hon att hon inte orkar eller att det är något bra på tv.
Så OJ vad hon bryr sig om sin häst!

Är inte jag hemma så låter hon dem gå ute.
Hon ger dem ingen mat om jag är borta över dagen-kvällen, utan de får frukost men sedan ingenting mer på hela dagen förrän jag kommer hem på kvällen.

Och så har hon mage att hävda och säga att hon visst tar hand om sin häst!

Istället för att Alpin ska bort från gården så ska jag flytta Mazetti till Markebäck, så att hon kan ha Alpin och "SIN" Dakar här hemma.
Så då ska hon helt plötsligt ha ett gammalt skruttigt halvblod OCH en 2½årig valack att ta hand om varje dag.
För de två är hennes hästar, för hon har betalat för dem!
Men Mazetti är inte hennes häst!
Nej då!
Men den lilla detaljen om att hon också har betalat för Mazetti väljer hon tydligen att förbise...

Jag blir galen!
Jag vet inte hur jag ska göra!

Hon måste få höra orden från andra som hon lyssnar på och litar på, för mig struntar hon totalt i.
Bara skriker och hotar!

Orkar inte mer nu.

Ha det bäst!

Ciao...

Kommentarer
Postat av: Pappa

Du har det inte lätt du, vet hur det är...Puss

2010-11-02 @ 08:57:40
Postat av: Cissi

Nej, jag vet. Men jag orkar inte bråka med henne längre. Så han får väl gå ute utan vindskydd i vinter. Det lär nog inte dröja länge innan nån reagerar och då får hon ta smällen. För det är hon som satt sig i den situationen. Det är synd bara att det rör sig om ett liv och jag får så himla dåligt samvete varje dag jag ser honom och att han inte mår bra! Men hon ska absolut ha kvar honom och tycker istället att jag kan flytta Mazetti ngn annan stans... Suck! Jag vet inte hur mkt mer med den människan som jag orkar med!

Puss

2010-11-02 @ 11:12:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: