.

Var hon pigg? Väldigt!

Mazetti var riktigt fin idag! Pigg och glad och jobbade super!
:)

Jag trodde inte att det skulle gå att rida på ridbanan hemma, pga att vi inte hann sladda den innan snön la sig. Men det gick riktigt bra!

I början av galoppen är det alltid svårt att få henne att lugna ner sig och koncentrera sig, så jag gör alltid så att jag står i lätt sits och hon får galoppera av sig innan jag börjar jobba henne. I den lätta sitsen får hon först som sagt galoppera igång och sen lägger jag ner henne i en lång och låg form, ställer igenom åt båda hållen och byter varv ofta. När hon är varm i kroppen sätter jag mig ner och kortar upp henne lite, men med bibehållen energi i galoppen. Det är ett upplägg som funkar bra på henne :)

Hon jobbade jättebra under hela passet och i slutet av galoppen var hon riktigt avslappnad och eftergiven.
Nöjd matte! :D

Nu när det ligger ett snötäcke ovanpå sanden blir det extra jobbigt för Mazetti. Hon får lyfta ännu mer på fötterna och det tycker jag är himla bra. För att kompensera den ökade påfrestningen så rider jag inte lika länge som vanligt. Ett dressyrpass varierar från dag till dag, men vanligtvis brukar det ta ca 30-40 att rida igenom henne, plus skritt för och efter. Men ibland kan det ta längre tid och ibland kortare, det beror helt på hur hon känns och vilket humör hon/vi är på.
Idag blev passet ca 20min istället :)

Nu funderar jag på om jag ska måla en skvätt eller göra mat och åka in till Granngården...

Undrar om jag hinner båda innan jobbet??

Ha det bäst!

Ciao!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: