.

- Ciò è me e la mia vita -

Här kommer inlägget jag lovat :)

Får se hur mycket tid det tar, ska åka iväg senare. Men får jag inte med allt så blir det fler inlägg!

Det här är jag och mitt liv.

Jag heter Cecilia Hjärtmyr och bor lite här och var. Hos min pojkvän Niklas i Skyllberg, ibland hos min pappa i Askersund, men som oftast bor jag hos min mamma på en liten gård utanför Askersund.
Där har vi min häst Mazetti och mammas gamla trotjänare, Alpin. Min andra häst, Dakar bor fortfarande hos Niklas på hans föräldrars gård.
På gården har vi också våra fyra "stallkatter". De ska egentligen bo ute i stallet men för det mesta kurar dem inomhus, i soffan på fårskinnet eller på en stol framför vedspisen i köket.
Inomhus har vi också våra 8 kojfiskar, som egentligen ska bo ute i vår damm, men övervintrar nu i ett akvarium i köket :)

Mer info om mig.

Jag är 20 år, född 24 april -90, och är uppvuxen där jag bor nu.
Jag har haft häst enda sedan barnsben. Fick min första foderponny, ett gotlandsruss, när jag var fyra år. Sedan dess har det rullat på.

Min första egna häst fick jag när jag var runt 5 år, Tsarens Kurir. En b-ponny som, om jag inte minns fel, Niklas Jonsson vann SM i hoppning på. Men när jag fick han var han en gammal ponny, men en riktig läromästare!

Efter Tsaren har jag haft totalt fyra ponnier och nu två storhästar, Mazetti och Dakar. Sen har jag även haft en lånehäst, Tanga (många år sedan!), en nordsvensk på inridning och ett fullblodssto på tillridning. De senaste hade jag förra året och iår :)
Alla hästar som jag ägt, eller mamma ägt ;), har jag haft i många år åt gången. Jag har hunnit att ha mycket kul med dem!

Den senaste ponnyn, Knut, tävlade jag upp till LA hoppning med en brons i DM. (också många år sedan :P)

På Mazetti tävlar vi, och har gjort ett år snart, 120 hoppning med lite placeringar. Har tyvärr inte haft ett höjdarår tävlingsmässigt. Men vi har utvecklats väldigt mycket tillsammans!
Nu var hon ju tyvärr halt så vi missade ett par tävlingar. Men skulle hon inte ha skadat sig, och att det fortsatt lika bra som det gjort på sistone, så hade det blivit en debut i 130 nu i vinter. Hon går som bäst inomhus då hon är rätt kortgalopperad, så det hade varit perfekt att prova debutera under inomhussäsongen. Men den är ju inte slut än heller. Siktar på början på året istället :)

Som jag sa innan så har vi inte haft ett specielt prisrikt år. Men nu i slutet på säsongen så har det börjat ljusna och det har känts och gått mycket bättre, fast bara nån enstaka placering. Som oftast har vi haft ett nedslag, fyra fel, i varje start. Stolpe ut kan man säga.
Jag provade att rida för Mia Carlbäck för inte så länge sedan och efter det har det kännts mycket bättre! Min ridning har blivit oerhört mycket bättre, mjukare och mer effektiv. Men som sagt, stolpe ut. Vi har gjort ett par riktigt fina rundor på de senaste tävlingarna, men inte haft turen på vår sida. Små struntpet här och där.
Men jag siktar på ett ännu bättre år nästa år!

Tillbaka till mig igen då.
Jag förstår inte hur lätt jag kommer in på hästarna hela tiden ;)
Haha

Jag gick mina tre gymnasieår på Naturvetenskapsprogrammet i Hallsberg, på Alléskolan, och gick ut med hyffsade betyg.
Jag är rätt nöjd i alla fall.
Men ångrar att jag inte gav mer när jag väl hade chansen. Kunde ha fått ett högre betyg inom vissa ämnen men kämpade tydligen inte tillräckligt.
Men det är lätt att vara efterklok, vilket jag alltid är!

Efter studenten 2009 har jag hankat mig fram på lite olika jobb.
Direkt efter skolan jobbade jag ett tag i ett närliggande travstall. Ridtränade travhästarna och hjälpte till med stallet.
Alla starthästar där galoppjobbades i sand på en 200m sträcka och oj oj oj vad effektiv den sortens träning är!
Åkte dit med Mazetti en gång och det gav faktiskt resultat på en gång. Hon fick snabbt upp flåset och efteråt så orkade hon mer på träningar och inne på tävlingsbanorna. Hon blev mycket piggare och gladare.

Jag har skrivit lite om den här sortens träning i ett äldre inlägg. Leta reda på det om ni vill ha mer info, annars så kan ni fråga mig :)

Efter travjobbet fick jag en deltidstjänst på ett städföretag i Askersund, vilket jag höll på med ett par månader. Men jag tröttnade rätt snart.
Jag städade från början på året till juli, då jag sommarjobbade på Munksjö, ett pappersbruk, i fyra veckor.
Efter det var jag arbetslös ett tag.

Sedan fick jag ett nytt erbjudande och jag halkade, som på ett bananskal, in i branschen där jag arbetar nu.

Jag skulle till Niklas en dag i somras och han körde hö på ett gärde vid Skyllberg, en bit utanför Askersund. Då var det några som hade kor som gick vid det gärdet och de skulle byta hage åt dem. De behövde lite hjälp att få kossorna över vägen, så jag, i röda sandaler, korta shorts och linne, promenerar fram till dem och undrar om de behöver hjälp :P
Jag visste vilka familjen var som ägde korna, så de var inte helt främmande människor ;)

Efter att vi bytt hage åt korna så undrade dem om jag arbetade med något, vilket jag inte gjorde, och sen om jag skulle vilja prova på att jobba på deras gård.

Jag är inte rädd för att prova på nya saker så jag sa självklart JA, jag var dessutom i stort behov av pengar. Plus att djur är ju ändå djur och de är riktigt roliga att arbeta med.

Vad gör jag då på gården?
Jo, jag mjölkar och tar hand om korna.

Kort och konsist.

På gården är det ca 200 kor som mjölkas två gånger om dagen. Sedan är det ett 20-tal kalvar att mata två gånger om dagen, ca 50 ungdjur(kvigor som inte fått sin första kalv än som inte mjölkas) i den äldre ladugården. Sen är det också lite andra ungdjur utspridda lite överallt.
De har en lösdrift där jag faktiskt inte vet hur många yngre kor som går.
De har ca 40 kvigor som bor kommer bo i Skyllberg under vintern.
Så om jag ska räkna ihop alla så kan jag kanske uppskatta det till ca 400(?) djur.

Kan inte säga exakt, men skulle inte bli förvånad om det rörde sig om det antalet :P

Korna mjölkas på morgonen och eftermiddagen och vi är fem tjejer, plus herr och fru Dybeck, som hjälps åt.
Man jobbar förmiddags- och eftermiddagspass och de båda passen börjar 4.00 respektive 13.30.
Så jobbar man båda passen på en dag, vilket man inte gör varje dag i veckan, så är man rätt trött på kvällen ;)

Vanligtvis brukar jag jobba två heldagar efter varandra och sedan en heldag till, med nån dag ledigt emellan, per vecka. Det har funkat rätt bra.

Sen måste jag bara erkänna att jag inte hade så stora förhoppningar, eller hur jag nu ska uttrycka mig, om det här jobbet. Jag tänkte först att jag kan prova och se hur det är. Har inte haft en fot på en mjölkgård tidigare och knappt petat på en ko heller :P

Så det är vad jag håller på med nu.
Kanske inte det mest "ordinära" jobbet på marknaden, men jag trivs bra.
Det är inget som jag kommer att hålla på med hela livet, men ett tag till framöver i alla fall :)

Nu hinner jag tyvärr inte skriva mer.
Det som är med nu är ju den mest grundläggande informationen om mig så mer info om mna hästar och lite annat kommer nästa gång :)
Plus, om det är något jag missat som ni vill veta mer om så är det bara att slänga in en kommentar och fråga!
Det skulle vara väldigt roligt!

Ha det bäst!

Ciao!


Kommentarer
Postat av: Pernilla

Behöver dom mer folk på ditt jobb? Låter jättekul! :-)

2010-11-02 @ 07:59:13
Postat av: Cissi

Svar : Pernilla

Inte just nu tyvärr. Men kan höra av mig om/när det blir aktuellt med ny fräsch arbetskraft ;)

2010-11-02 @ 08:01:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: