.

Autumn's gone, winter's here...



När jag tittar ut genom fönstret ser jag stora snöflingor dala,
The First Winter Snow
!

Det är underbart med snö men varje år tänker jag alltid, varför så tidigt?
Samtidigt som det är vackert med ett snötäcke på marken så ställer det nästan bara till med problem. Det är snöskottning, dubbdäck, isgata och svinkallt. Att skotta är nog det värsta! För när man väl efter tre timmar är klar, dyngsur av svett och helt utpumpad (vi har rätt mycket att skotta för hand), så dröjer det inte länge förrän det ligger ett minst lika tjockt täcke igen. Då är det bara att börja om igen!

Men en annan sida av vintern är att det är väldigt vackert, det bli ljusare ute av snön och allt känns renare, luften, marken, men framförallt hästarnas ben och täcken! Dessutom är det super att kunna kantra och intervallträna hästarna i djupsnö! Det är supereffeltivt och fruktansvärt roligt! :D

Så mitt tips till alla er hästtokar där ute är att ta till vara på snön när den väl ligger där. Hästarna blir jättestarka av galoppjobb i den, dock ska tilläggas att lagom är bäst, inte för många intervaller, inte för lite snö för då blir det för hårt och för hög belastning på benen men det får inte vara för mkt heller, de ska kunna galoppera ordentligt. Enligt min mening så är snödjup upp till knäna max och minst är ungefär över kotan och lite till. Det är värre, tycker jag, om det är för lite. Då blir det för hårt. Är det mer än knähöjd så kan man istället välja att göra ett lite lättare arbete så sliter man inte lika mycket på hästarna.

Den här typen av konditionsträning har jag fått lära mig från när jag jobbade ett tag i ett travstall. Där reds alla starthästar tre gånger i veckan, i fullgalopp, på en ca 200m raksträcka i djupsand. Det ska gå så fort som de bara orkar för att ge bäst effekt. Det är ruskigt vad effektivt det är! Tog dit min häst och provade ett par gånger och det gav resultat på en gång. Hon orkade mycket mer inne på hoppbanorna och hon blev mycket piggare och gladare. Hon älskade det!

Så prova vet jag! :D

Nu ska jag åka in till staden och handla matsäck inför morgondagens älgjakt. De stora tjurarna blir ju inte skjutna om inte jag går med i drevet ;) haha

Ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: