.

For the greater good

Jag har inte berättat ordentligt om mig själv än, kom jag på, och jag tänkte börja med det jag arbetar med. Är lite sliten efter dagen nu så en mer ingående introduktion om mig och mitt liv kommer imorgon.

~~

Jag jobbar sedan snart tre månader tillbaka på en mjölkgård precis utanför Askersund. Där mjölkar jag gårdens ca 200 mjölkkor, tar hand om alla kalvar som kommer till världen, plus sköter om de andra korna som inte mjölkas. Det totala antalet kor som finns vet jag inte. Men om jag ska säga en siffra så är det kanske runt 250-300, varav endast ca 200 som mjölkas som sagt. Så det finns en hel del att pyssla med :)

Arbetsdagarna är uppdelade på två pass, förmiddag och eftermiddag.
Förmiddagspasset början klockan 4.00 och brukar sluta runt 9-10.00 och eftermiddagspasset börjar 13.30 och brukar sluta runt 18.30-19.30.
Så jobbar man en heldag, dvs både förmiddag och eftermiddag, så är man ganska mör i både kropp och knopp på kvällen. Sen kommer man in i det mer och mer och man blir inte lika utslagen som i början.
Jag jobbar vanligtvis måndag och tisdag, båda heldagar, och sen ett eller två pass till per vecka. Fyra pass på raken är tufft, men det är skönt att ha jobbat det mesta i början på veckan, för då är man ledig resten, om det inte behövs folk på ett annat pass vill säga.
Vi är fem tjejer som är anställda och som hjälper till med mjölkningen. Så vi kan tillsammans pussla ihop schemat för varje vecka bäst vi vill, bara vi fyller de pass som ska vara varje dag. Så man behöver inte jobba ihjäl sig utan kan göra sina pass, vilka man kan lägga upp lite hur man själv vill så länge det stämmer med alla andra, och sen vara ledig. Jag tycker det är super med det schemasystemet vi kör med. För då finns det massor med tid till att hinna göra allt annat hemma. Vilket är till stor fördel!

Jag trivs faktiskt riktigt bra! Trodde inte att det skulle vara något för mig först. Men att jobba med kor är väldigt rogivande. De är väldigt trevliga och mysiga. Att arbeta med djur överhuvudtaget är väldigt roligt, det är som att jobba med barn, man får så mycket tillbaka!

~~

Nu kom jag att tänka på ett ämne som alltid verkar vara aktuellt och tänkte språka lite om det, om mina tankar och åsikter. Sen skulle jag gärna vilja veta hur ni tycker och tänker :)

~~

Tyvärr är det ju så att det är en väldig rullians inom mjölket, nya kor kommer in, gamla kor åker ut. Tidigast för två dagar sedan fick två äldre kor lämna gården, pga skada och längre tids sjukdom. Det är bara upp till en viss ålder som en ko ger tillräckligt med mjölk, ur ekonomisk synpunkt sett. Så då får de fortsätta den naturliga cykeln, som idag är att ge föda åt oss människor.

Very sad, but true.

Men så funkar det i dagens samhälle, eller så har det alltid funkat. Ett liv ger liv åt ett annat.

Fast jag tror inte att folk i allmänhet reagerar lika starkt på att kor skickas till slakt för köttets skull, än om det skulle röra sig om hästar. Det skulle bli ramaskri om hästar skickades till slakt enbart för köttets skull. Vilket faktiskt existerar idag. Det är stora protester angående hästslakt, speciellt utomlands, och jag håller fullständigt med, som hästälskare och hästägare. Men egentligen, hur stor skillnad är det mellan kor och hästar som skickas till slakt?

Om man bara ser det som att ett djur är ett djur så är det ingen skillnad.

Men om man ser det mer än så så har det att göra med att hästarna ligger oss närmare hjärtat än en ko.

Som ett exempel så används kon inom industrin, inom mjölkindustrin och köttindustrin, och ses mer som ett objekt, eller vad man ska kalla det (missförstå mig rätt). Den föds för att senare ingå i mjölkeriet och ge mjölk till oss. När den inte ger tillräckligt med mjölk och är för gammal så skickas den iväg för att ge kött till oss.
En häst är en lilvskamrat, som hunden är för människan. Man tillbringar så mycket tid med sin häst och delar en del av sitt liv med den och har roligt på vägen, med tävlingar och en massa annat.
Men att däremot skicka en skadad häst, så pass skadad att det inte går att göra något, så ser jag inga fel i att skicka den till slakt för att ta hand om köttet.
Men att skicka friska hästar, som skulle ha kunnat få bra hem, tycker jag är väldigt fel.

~~

Nu har jag ingen ork att fortsätta skriva mer om detta, även om jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst. Men min tanke var att få igång lite tankar och funderingar bland er andra.
Hur tycker och tänker ni angående detta?
Var inte rädda för att kommentera och berätta :)

Jag hoppas att jag inte har uttryckt mig klumpigt någonstans, som att tex kon är mindre värd än hästen, det var i så fall inte meningen. Men jag hoppas att ni förstår mina resonemang och tankar kring ämnet. Det finns många olika åsikter och jag kan bara uttrycka mina egna :)

Nu ska jag välkomna kudden och ladda om inför morgondagens förmiddagspass.
Natti natti!

Ciaoo!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: