.

Äntligen på benen igen!

Lite längre inlägg med mycket info, var beredda ;)

Är bara lite snuvig fortfarande.
Annars pigg och kry!
Tog upp träningen igen i onsdags, Wonderful!
Det blev dock ett väldigt lugnt pass för att komma igång och känna efter så man inte gick händelserna i förväg.
Blev tröttare än vanligt men inte så konstigt med tanke på att man varit ifrån det, och dessutom sjuk, i en vecka...
Men nu är det bara att köra på!
Gjorde ett mer intensivt pass igår och det kändes riktigt bra!
Fick hem mina beställda böcker häromdagen:
Jillian Michaels Making the Cut, Master your Metabolism och Master your Metabolism; Calorie Counter.
Har fått massor med inspiration, tips och vägledning tack vare dem och är nu laddad till tusen att följa ett tränings- och diet-schema, gjord av Jillian Michaels, under en månad!
Jag gjorde ett annorlunda program idag än vad jag brukar göra. Annars är det DVD:n som gäller men idag gick jag från boken Making the Cut och gjorde den första dagen på 30-dagars programmet, det var riktigt jobbigt!
Men gud så skönt det var efteråt! :D
(OBS! Med diet-schema menar jag inte ett bantingsprogram eller liknande! Det är ett schema som löper på en månad med dagliga måltider och träningsprogram med en mängd olika maträtter varje vecka. Ett kost-schema om det låter bättre.)
Vid varje maträtt finns också en liten ruta som visar hur många kalorier den innehåller.
Super!
För när det gäller träning, och också det vardagliga livet, så är det calories in, calories out.
Men för att veta exakt hur mycket kalorier Din kropp minst gör av med varje dag behöver du räkna ut ditt BMR (Basal Metabolic Rate) Basalmetabolism:

BMR är ett uttryck för hur mycket energi, kalorier(kJ/Kcal), kroppen förbänner i viloläge och som kroppens organ behöver för att fungera.
Exempel: Om du sitter på soffan hela dagen utan att röra en enda muskel så förbränner din kropp en viss mängd energi, ett visst antal kalorier.

Så här räknar du ut ditt BMR:

Kvinnor:
BMR = 655+(4,35*vikt i pounds)+(4,7*längd i inches)-(4,7*ålder)
Män:
BMR = 66+(6,23*vikt i pounds)+(12,7*längd i inches)-(6,8*ålder)

Mitt BMR
BMR = 655+(4,35*127,868)+(4,7*66,142)-(4,7*21) = 1423
Jag talar bara för mig själv nu, men att bli medveten om hur mycket sin egen kropp behöver i energi varje dag gör att man blir mer noggrann med sin kost och börjar fundera på vad man egentligen stoppar i sig varje dag.
Från många håll och väldigt ofta hör jag meningen: "Bara man gör av med lika mycket man stoppar i sig så mår kroppen bäst."
Vilket stämmer, men hur många vet egentligen hur mycket sin egen kropp förbränner varje dygn och hur mycket den dagliga kosten innehåller?
Det tror jag inte är så många!
Jag visste inte, och vet fortfarande inte egentligen, men mer nu än för ett par veckor sedan.
Det här med kaloriberäkning kan tyckas vara en djungel och är kanske mer avskrämmande än lockande. Men det är nog som allt annat, en vanesak, och så fort man kommer in i det så rullar det nog på som vad annat som helst.
I och med att jag mer och mer kommit in i banorna med personlig träning, kost och hälsa, och märkt att intresset bara växer och växer, vilket dessutom har resulterat i att jag nu har tänkt att söka en utbildning inom ämnet/ämnena, så har jag blivit mer eftertänksam och mer strukturerad vad gäller min dagliga kost och motion.
I böckerna jag fick hem finns massor med bra tips och hjälp att strukturera upp sina vardag vad gäller måltider och träning. Det är mycket som är väldigt bra och ett par exempel som jag tagit efter är ett par tips från Master your Metabolism: Calorie Counter

* Jag försöker att punktligt äta var fjärde timme
Dagen ser då ut ungefär såhär:
Dagar jag jobbar morgon
"Frukost" 3:30
Mellanmål, mindre frukost: Ca. 8:00-8:30
Lunch: 12:00-12:30
(Brukar bli en sallad eller liknande)
Mellanmål: 16:00-16:30
(En frukt eller lite nötter)
Middag: 19:00-19:30
Dagar jag inte jobbar morgon så är enda förändringen att frukosten är vid 8:00-8:30, sen samma som vanligt.
* Jag äter inte efter 21:00
* Försöker att äta tills jag är mätt, inte proppmätt (Mest för att den känslan inte är bekväm, allt känns tyngre.)
Jag vet att alla inte har samma åsikter som mig och som kan tycka det låter som att man bantar eller liknande bara för att man är eftertänksam och planerande. Jag vill bara ha koll på och lära mig hur min kropp fungerar och hur jag ska göra för att få ut maximalt av träningspassen och bygga/forma de muskler jag vill komma åt.
Jag äter ordentligt och börjar dessutom se resultat av min träning.
DET kan jag säga är en ordentlig självförtroendeboost!
Nog om detta för nu.
Fråga på om ni undrar något eller kom med funderingar! :)
Nu väntar sängen och heldag på jobbet imorgon.
Natti natti!



Kommentarer
Postat av: Lollo

Spännande! Det ska ja pröva! :D

2011-02-27 @ 14:19:52
URL: http://www.nattstad.se/louisebrantsberg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: