.

Lycka är en mjuk skogsväg

...i februari.

Snacka om att humöret är på topp!
Idag kunde jag och Mazetti trava på en mjuk, härlig skogsväg! :D
Kan inte komma ihåg när det gick senast!
Underbara väder! <3

Dagens ridtur:

Det finns inte så många ställen som det går att rida på. På skogsvägarna är det för halt och hårt (förutom snutten jag hittade) och på ridbanan och gärdena är det skare...
Suck.

Men jag såg för ett par dagar sedan att det var lite plogat på ett gärde hos grannen där jag passade på att trimma lite idag. Jag jobbade Mazetti mycket med skänkelvikningar för att värma upp henne och för att göra henne mjuk och lyhörd. Hon var ruskigt pigg och energisk idag så det var ingen lätt match att få henne att lyssna och jobba :P
Men efter ca 15 min skänkelvikningar i skritt och övergångar mellan skritt och trav så blev det bättre.
Då gick jag över till att jobba henne i traven och fortsatte som i skritten med skänkelvikningar och utökade arbetet med öppnor och slutor. Med jämna mellanrum la jag till lite övergångar mellan skritt och trav för att checka av var jag hade henne. I början blev hon väldigt hängande i tygeln i avsaktningarna och hög i formen i igångsättningarna. Men det blev bättre allt eftersom. När hon började lugna ner sig och jobba ordentligt i låg form och lugn takt gick jag över till att jobba med galoppen.
Jag börjar alltid mitt galopparbete med att stå i lätt sits, lägga ner henne i en så låg form som möjligt och sen låta henne galoppera igång utan någon större anspänning. Detta för att hon ska slappna av och stretcha igenom hela överlinjen och hela ryggen.
När hon väl är avslappnad sätter jag mig ner i sadeln, höjer handen lite och skjuter på lite med sätet. Då ska hon runda upp galoppen och komma lätt in i min hand, utan att bli hög i formen. Sen känns det som att man bara behöver sitta still.
Det är en härlig känsla! :D
Idag var hon lite stel och styv, plus att hon var väldigt energisk, så det krävdes lite mer jobb i den lätta sitsen innan jag kunde komma ner i sadeln och arbeta med henne. I den lätta sitsen fick jag ställa igenom ordentligt både till höger och vänster, öka och minska galoppen och även här arbeta lite lätt med skänkelvikningar.
Det tog en liten stund innan jag kunde sätta mig ner, men när jag väl gjorde det så var det precis som jag skrev tidigare; Jag behövde bara sätta mig djupt i sadeln med lite lätt höjd hand och så gick hon där, väldigt mjuk och lyhörd på mina hjälper! :)
Det var ett väldigt givande pass idag måste jag säga!
Det måste bero på vädret... ;)
Haha!
Nu, efter att ha pysslat om Mazetti med lite borstning, liniment och Back-On-Track paddar och lindor, är hon ute i hagen med de andra och mumsar på mat och vatten.
För min del väntar duschen och sen lite mat inne i Askersund :)
Ha det bäst!
Ciao!



Kommentarer
Postat av: elinor

Jag är redan väldigt aktiv och har alltid varit, cyklar eller går/springer till och hem från skolan varje dag plus att jag rider minst en häst om dan och sköter stallarbete. Så aktiviteten är det inget fel på. Jag har inte ätit jätte osunt heller innan utan den stora boven har varit p pillerna och det är ju en känd biverkning att man går upp i vikt.



Det jag har ändrat är att jag skippar kolhydraterna till maten så rid, potatis, pasta mm är bojkottat och byts numera ut mot grönsaker och frukt och mer protein plus att jag är noga med att äta var tredje timme, äter alltid frukost, lunch och middag sam mellanmål och blir jag hungrig eller sugen på något tar jag en frukt eller en grönsak.



Men jag ska börja träna mer när jag och min kille flyttar ihop, vi har skaffat wii fit plus och sen ska vi börja jogga och gå på gym. Men nu när jag bor hemma så hinns det inte med mer än att ta sig till och från skolan och sköta hästarna.

2011-02-04 @ 09:39:24
URL: http://engelstoft.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: