.

Anna Emanuelsson, Dag 1

Äntligen börjar det igen!

Vintern har varit lång och har ju tyvärr inte försvunnit än... Men nu när hoppträningarna för Anna har börjat igen så känns det mycket bättre! Det är skönt att komma igång på allvar igen, för ett tag under vinterns mörka stunder så ramlar tankarna till om man verkligen vill leva sitt liv så som man gör.. Jag kan ärligt säga att motivationen för att gå ut till stallet och ut och rida i den här äckliga kylan inte alltid har varit speciellt lockande... Motivationen har inte alltid varit på topp som sagt!

Men nu när träningarna dragit igång så fattar man inte att man faktiskt tänkt i andra banor. Jag menar, det är ju det här jag älskar och det här jag faktiskt är rätt bra på. Varför ge upp något man lyckas ganska bra med och som man trivs till tusen med att göra?

Övningarna igår var väldigt basic, men otroligt nyttiga!

Det var lite plank på volt, ett räcke på medellinjen (så man hoppade mot långsidorna) som vi först travhoppade med bom framför+bakom, sen rullades bakbommen in och vi tog samma hinder i galopp.
Det var inte det lättaste, för väggen kom fort efter och på båda sidorna bakom så stog det ett hinder som man skulle svänga in bakom. Så kom man med för mycket tryck eller fart så blev det rätt svårt.

Sen var det en studsserie i ett hörn med fem studs som sluttade lite innåt. Den var super för man fick verkligen tänka extra på att parera yttersidan, eftersom hästarna gärna drog sig mer och mer inåt när det lutade.

Sist så var det en serie på ena långsidan med travbom in framför ett litet kryss, därefter ett kortare galoppsprång fram till en oxer och sen ett något längre och snällare avstånd till ett räcke. Anledningen till att avståndet var kortare fram till oxern var att hästarna skulle få jobba lite extra och som Anna sa: "Så de får vända lite ut och in på sig själva".

Mazetti var väldigt fin och hoppade väldigt väl överallt. Jag trodde hon skulle vara en riktig kanonkula idag. Hon var pigg och lite skuttig i början men lugnade ner sig efter några språng. Det som inte var så bra var att hon förmodligen fått en liten sträckning i högra baklåret, att hon kanske har halkat i hagen. Hon hade en liten rörelsestörning vissa stunder under passet, absolut ingen hälta, men man såg och jag kände att hon inte gick riktigt som hon brukar. Det märktes mest när hon skulle sätta under sig ibland. Men som Anna också sa var att om hon hade haft ont så skulle hon inte hoppat så bra som hon gjorde under passet.
Hon har stoppat och bråkat för mindre...

Jag masserade och linimentade igår och dessutom fick Mazetti en extra yllefilt under stalltäcket. Så förhoppningsvis har det blivit bättre över natten. Hon reagerade lite igår när vi kände och klämde, men det blev bättre ju mer muskeln mjukades upp. Så jag får känna lite hur hon känns och hur hon går så får vi se vad som händer och vad som behöver göras.

Nu ska jag gå ner och äta frukost och sen åka till Markebäck för att göra iordning mazetti inför morgonens träningspass :)

Vi hörs!
Ha det bäst!

Ciao!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: