.

Anna Emanuelsson, Dag 2

Jag ska hoppa in i duschen och åka iväg strax, men slänger in ett inlägg om träningen imorse först :)

Mazetti var mycket bättre i bakbenet, men fortfarande inte helt som vanligt... Men det var STOR skillnad från gårdagen!
Hon hoppade helt fantastiskt idag och det sista språnget på 130-135cm oxern var makalöst! Snacka om underbar känsla!
:D

Övningarna idag var lite mer...hmm... MER, än gårdagen. Igår var det mycket uppmjukning bland annat och idag var det mer påbyggt.
Vi började med att jobba på en volt med tre galoppbommar på det böjda spåret. Först i trav och sen i galopp.
På ena långsidan var det en studs-serie med sex kryss. Först två studs, sen ett galoppsprång emellan, sen en studs till med två kryss och avslutningsvis ett galoppsprång till sista studsparet. Det var en väldigt bra övning som fick hästarna att samla ihop sig och få upp frambenen. Ju mer in i övningen vi kom, desto högre blev den. I slutet var det riktigt upphöjt på sidorna, som ramade in hästarna ordentligt!
Väldigt givande!

På den andra långsidan låg det fem travbomar, sen ca 5m fram till en liten kryssoxer och sen 3m till ett litet räcke (studs alltså), sen ett galoppsprång till ett räcke till och avslutningsvis två galoppsprång till en större kryssoxer. Den här övningen ÄLSKAR jag! Det är svårt att inte komma fel i den och den är väldigt utbildande för både ryttare och häst.
I både studsserien och i serien över får man mycket tid och möjlihet att koncentrera sig ordentligt på sin sits och inverkan på hästen.

I slutet låg kryssoxern i sista övningen på ca 135cm, som jag skrev överst, och Mazetti klippte den som ingenting. Gud vilket språng! :D

Jag är supernöjd med min lilla pärla!

Nu ska jag hoppa in i duschen och sen åka till Askersund!

Ha det bäst!

Ciao!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: